Under Copenhagen Fashion Week var det hektiska dagar, så vi delar upp det i 3 inlägg. Eftersom att min produktion för Custommade låg mitt i modeveckan så kunde jag bara medverka på några få visningar och events måndag och tisdag, så detta inlägg blir för båda dagarna. Började veckan hos Jimmy Choo, som bjudit in lite modefolk till frukost. Jimmy Choo lanserar nu sitt nya monogram, mer om det sen... Mötte upp två vänner innan första visningen, Carro och Michan. Min look är från Custommade, pre spring 20. Mykke Hofmann bjöd på en "outdoor catwalk" (älskar det!), en härlig olivgrön färg och spännande snitt på sina plagg. Minimalism på ett danskt vis! Sprang sedan förbi ett "fashion talk" om hållbarhet som brittiska modehuset Mother of Pearl tillsammans med Pernille (Eurowoman Magazine) och Barbara (ELLE Magazine) höll i. Andra visningen för dagen var Morten Ussing, där det bjöds på mönster och blå/gröna toner. Jag tyckte kollektionen var väldigt fin, men tyvärr blev bilderna dåliga som ni ser. After Work stod Rika Studios för, som höll till på Atelier September. Minglade runt med branschkollegor och blev förtjust i allt rosa från Rika Studios SS20. Min väska kommer från populära märket BOYY. Efter Atelier September gick jag förbi Statens Museum för Konst och den officiella öppningsmiddagen med Copenhagen Fashion Week Council. De bjuder folk som anses viktiga i den danska modebranschen, samt de medverkande modevarumärkena - jag var där för Custommades räkning. Middagen stod Fredrik Bille Brahe för, en hotshot i Danmark när det kommer till mat. Förutom att hålla hus på SMK, så har han även grundat Apollo Bar och just Atelier September. Jag hamnade vid ett bra bord och skapade mycket nya kontakter! Så, det var "dag 1" på Copenhagen Fashion Week. Vill ni läsa mer redan nu? min artikel om modeveckan på FORNI finns här. Jag vill ju gärna att denna blogg ska innehålla lite fakta, så att någon kanske kan lära sig något - det är lättare sagt än gjort. Men, för de som inte vet så mycket om Fashion Week så kan jag slänga in en liten faktanotis här: Fashion Week håller hus två gånger per år (sommar- och vintersäsong, ja det finns andra modeveckor i mellan men dessa två är de huvudsakliga för ready-to-wear). Modeveckorna är till för att varumärken ska kunna exponera sin senaste (kommande) kollektion för viktig press och inköpare. Att som varumärke finnas med på Fashion Week är stort och viktigt, speciellt för en internationell etablering men tyvärr är det också väldigt dyrt med produktion och medverkan - många varumärken har inte den ekonomiska möjligheten och får därför inte den exponering de är värda. Modemärken är i första hand med på modeveckan för att synas så mycket som möjligt (varumärkesbyggande aktivitet), men i slutändan såklart för att kunna öka sin försäljning - Regel A och O: utan försäljning finns ingen marknadsföringsbudget. Med etableringen av influencers så har det tillsammans med street style tagit över mycket av rampljuset kring modeveckorna (självklart på gott och ont!), men det är inte det som i första hand är visionen med Fashion Week för modemärken. Snapshots from day 1 of Copenhagen Fashion Week. Breakfast with Jimmy Choo. Mykke Hofmann show. Sustainable Fashion Talk with Mother of Pearl. Morten Ussing show. Cocktail with Rika Studios. Fashion Week opening dinner.