<figure class="image"> </figure><figure class="image"> </figure><figure class="image"> </figure><figure class="image"> </figure><p style="text-align:center;">Jag tittar upp emot en av Paris mäktigaste byggnader: Petit Palais – ett historiskt museum från år 1900 som jag ofta tänkte att jag skulle besöka när jag bodde i Paris, men aldrig kom till skott med att göra. Det får jag ångra väl på plats på måndagens modevisning då jag möts av den pampigaste lokalen på länge. Som gjord för australiensiska varumärket Zimmermann som jag skulle säga är en saga i form av modedesign. </p><p style="text-align:center;">För andra säsongen i rad visar Zimmermann i Paris. Från Sydney till New York och nu Paris. Olivia Palermo, välkända redaktörer och en rad av gamla Victoria's Secret modeller – alla klädda i Zimmermann dyker upp genom den pampiga lokalens guldiga portar. Jag inspireras av hur ett varumärke kan kommunicera så många olika budskap beroende på vem som bär det. Vackert, konstnärligt och sensuellt är bara några få av de ord som dyker upp i mitt huvud. Zimmermann har verkligen lyckats skapa en värld av kreativt mode som intresserar de flesta, med andra ord: ett mode som går att bära på flera olika sätt. </p><p style="text-align:center;">På min plats, C33, rakt bakom Oliva Palermo men med sämre syn på rad tre än front row placerar jag mig diskret. Jag skannar av hela rummet och hinner ta in varje detalj av omgivningen samtidigt som mina grannar bredvid skvallrar på franska om gårdagens visningar. När de sista gästerna har tagit sin plats i rummet så får vi vänta i några minuter på att visningen ska starta. Något som är ovanligt under Paris modevecka. Det går en tung suck genom Petit Palais… modemänniskor anser sig väldigt viktiga. Inte en minut kan man förlora, trots att de flesta i rummet har exakt samma schema för dagen – modevisning efter modevisning. </p><p style="text-align:center;">Visningen öppnar med ett härligt intro av The Salt Desert och en klassisk Zimmermann-klänning i form av volanger, pastelltoner och ljuva material. Visningen fortsätter med mer ready-to-wear looks i kombination av de klassiska klänningarna som identifierar Zimmermann som varumärke. Hösttrender jag noterar från visningen är volanger med extra breda ”vågor”, kostymen där både kavaj, byxor och bustier är matchat i samma material samt dunjackan i ”wrap-design” som gärna får vara i ett mjukt satinmaterial. En favorit från visningen blir den senapsgula sammetskavajen som bärs upp med en brosch storlek XL på ena axeln. Ett enkelt stylingtips att ta med sig hem. Hur den stora broschen bärs under en kappa på hösten lämnar jag osagt, men att få bära den i ett viktigt möte skapar pondus i vilket rum som helst. </p><p style="text-align:center;">Jag blir alltid lika inspirerad av Zimmermann. Materialen, färgerna och designen känns alltid förnyande och intressanta. Man kan se att varumärket vet att de inte kan fastna i sina gamla rutiner med korta klänningar i format ”söt” utan måste utveckla sig för att leva vidare i en tuff modemiljö. Denna säsong såg jag mer ett ready-to-wear varmärke än ett klänningsvarumärke - helt i rätt riktning. När sista modellen har gjort sin ”closing” så sitter jag med ett leende på läpparna och tänker att Zimmermann verkligen kompletterar modeveckan i Paris. Man erbjuder modemänniskorna något annat än det klassiska franska modet, vilket är något som glädjer mig personligen då jag själv älskar modet med volanger, broderier och en sensuell-touch av söthet. </p><p style="text-align:center;"><i>Tack Zimmermann för att ni bidrar med inspiration till modevärlden.</i></p><figure class="image"> </figure>