Ni som har följt mig ett tag vet att jag även skriver modeartiklar för FORNI ♥ Normalt sett delar jag upp materialet och skriver aldrig samma innehåll här som för FORNI, men det finns en artikel som jag skrev i september med en text som jag gärna vill dela även här (som ett undantag!) då den lyfter saker jag tycker är viktiga inom mode. Därför blir detta inlägg något för er som inte redan har läst den... & ni hittar dessutom alla mina tidigare artiklar för FORNI här. Några av mina tidigare artiklar: 3 tips för att lyckas med din vardagsstyling Året då modevärlden blev digital 4 tips till dig som vill jobba utomlands Så gör du din vinteroutfit mer exklusiv Modeveckan i februari vs. Modeveckan i september - när covid-19 dominerar. I vintras sprang jag mellan visningar i Paris och kom på mig själv att gnälla på att schemat var för hektiskt och att jag inte hade hunnit andas ut i mellan event. Idag, 6 månader senare, så ser Paris Fashion Week lite annorlunda ut. Åtta av tio visningar om dagen sker digitalt och på de fysiska tillställningarna är antalet gäster reducerade ordentligt. Vem hade kunnat veta detta i mars – att kontrasterna i modevärlden skulle komma att bli så stora. Mycket och lite har hänt på sex månader, men en sak är säker och det är att modebranschen är duktiga på att anpassa sig till situationen. Jag stiger in på Palais de Tokyo – en av Paris finaste platser med utsikt mot både Eiffeltornet och floden La Seine som slingrar sig i mellan staden. Efter långa regniga dagar så är det en lycka att se solen skina just de 20 minuter som franska modehuset Chloé ska hålla sin visning utomhus. Det är som ett tecken från ovan att modehuset har gjort någonting rätt genom att anpassa kollektionen efter ”den nya vardagen” och på ett optimistiskt sätt se möjligheterna i det. I mellan varje stol är det en meter distans, vilket är mycket för att vara på en visning i Paris där man helst trycker in så mycket människor som möjligt. Att se människor bära munskydd som den viktigaste accessoaren är otroligt – i mars månad skrattades det lite bakom kulisserna om de gäster som bar munskydd, lyckligt ovetande om vad som komma skall. Chloé bjuder oss på kollektionen A Season In Hope med tanken att ge kvinnan ett mode som passar in till omgivningen – för visst anpassar vi vårt mode efter hur vi mår? Under visningen av det populära modehuset GAUCHERE så tänker jag på hur viktig denna vår har varit för modet. Många viktiga beslut har behövt tas för att modehus ska kunna överleva covid-19, men det är också många viktiga insikter som har nått oss. Kampanjen Black Lives Matter har haft en otroligt stor betydelse för modevärlden och man kunde se en stor skillnad på valet av modeller. Det är en lycka att se modeller från alla olika nationaliteter på runway – något jag upplever som en skillnad från tidigare modeveckor. En del modehus har varit bättre än andra, men denna säsong är det verkligen en självklarhet hos alla. Mode är för alla, därför ska alla människor också inkluderas som en lika stor del av det. Modellen ovan får mig att le när hon med sån fantastisk pondus stiger ut på visningen i denna underbara trenchcoat som hon bär över en mäktig feminin-maskulin kostym i shorts. Som att det inte fanns något viktigare än just denna visning, just då. J’Adore. På vägen hem från dagens Fashion Week.-visningar så går jag på Pont Neuf och tittar ut över en av stadens bästa reklamplaceringar. Modehusen tävlar varje vecka med stora tech-bolag om att få visa sin senaste kampanj där. Jag tänker på hur viktigt mode är i Paris och vilken respekt det har, tillskillnad från många andra städer i världen. I den här staden kan modet verkligen förändra hur man ser på saker och ting - i sin tur ta upp viktiga samhällsfrågor och på ett enkelt sätt göra det tillgängligt för alla. Som på denna reklamplacering där jag just nu skådar en modekampanj som tydligt stöttar Black Lives Matter. Jag ler och känner att jag är tacksam för att jag jobbar i en bransch där man kan göra skillnad om man vill. För visst är det så att mode oavsett om det är modeveckan idag, eller för 6 månader sedan, har ett unikt sätt att kommunicera viktiga saker på? Fashion Week har ändå varit bland de första som arbetat sig runt covid-19 och hittat ett nytt modernt sätt att fortsätta kommunicera budskap på. A text about fashion week, the differences between February & September and some important topics. Make it a google translate!