Stella McCartneyStella McCartney är kvinnan själv bakom varumärket. Med en designexamen på Central St Martins i London år 1995, var hennes design redan då fokuserad på "tailoring" som gav självförtroende till kvinnan. Bara två år senare fick hon jobbet som Creative Director på franska modehuset Chloé vilket gjorde hennes namn känt i modebranschen. Många år senare, närmare bestämt 2001, lanserade hon äntligen sitt egna varumärke Stella McCartney. Med en lång vegetarian bakgrund var det självklart för Stella att även modet skulle följa hennes spår. Sedan starten är modehuset helt läder-, päls- och fjäderfritt - något som hon är noga med att manifestera genom sin design, globala kampanjer och ställningstaganden. Idag erbjuder Stella McCartney både herr- och dammode, en kollektion för barn, accessoarer, underkläder och parfym i de 77 länder varumärket är etablerat. Senaste samarbetet lanserades tillsammans med Adidas vilket inte bara skapade exklusiva kollektioner utan även tog hennes kreativitet till de Olympiska Spelen i Rio år 2016.Fall Winter 20 kollektionen hade jag äran att få se på Opera Garnier under Paris Fashion Week. Det var min första Stella McCartney visning, så det var verkligen en stor dag i mitt liv... Vid ingången möttes man av personal klädda i djurdräkter som hälsade dig välkommen och bland annat delade ut mini-träd med anledningen "Planting them will help offset the carbon dioxide produced by the designer’s show". Kollektionen var väldigt "Stella" det vill säga inte för svår (hon gör det aldrig för komplicerat), fokus på långsiktig och tidlös design, riktigt bra vegan-material och spännande detaljer. Jag blev extra kär i den extravaganta "officier"-kappan med markerade detaljer, den får gärna flytta in i min garderob denna höst. Stella är även duktig på samarbeten, i denna kollektion var bland annat mönstret ett samarbete med Erté (illustratör från 1920-talet). I vanlig ordning presenterade modehuset inte kollektionen utan att höja sitt faktum om sitt ställningstagande emot päls, läder och fjädrar. Denna säsong genom att manifestera djur på alla sina accessoarer men också genom att skicka ut "djur" på sin closing runway. Skrolla nedåt för at se något du tidigare inte sett på Fashion Week... Ett ställningstagande så starkt att ingen kan missa vad Stella McCartney står för.Ni hittar fler bilder på Fall Winter 20 här & nuvarande kollektion här. Trend: The white coat is a must in your wardrobe this autumn... "Checking in" with black and red squares, love it. The statement details of this coat really caught my attention. Trend: It is all in the details... a vegan- and animal free coat. The perfect statement dress for your early autumn days.Photos by Vogue Runway A few favorites from the current Spring Summer 20: Wooden Earrings, Floral Dress, Falabella Bag Très Chic Fall Winter 20 collection, Stella McCartney ♥Thank you for having me Romain & Team Stella McCartney!Stella McCartney is the woman herself behind the fashion house. With a degree at Central St Martins in London in 1995, her design was already focused on "tailor-made" to give the woman confidence in her everyday life. Many years later, more specifically in 2001, she finally launched her own brand Stella McCartney. With her long vegetarian background, it was obvious to Stella that even the fashion would follow her path. Since the early days the fashion house has been completely leather-, fur- and feather free - something that she is always manifested through her design, global campaigns and position in the market. The Fall Winter 20 collection took a clear statement, both in fashion but also for the world. The collection was very "Stella" ie with focus on never making it too complicated, creating a long-term design, long-lasting materials and exciting details. I fell in love with the extravagant "officer" coat with highlighted details, it could happily move in to my wardrobe this autumn... Stella is also a champion when it comes tocollaborations: this collection had an unique pattern made in collaboration with Erté (an illustrator from the 1920s). As of normal, Stella doesn't show a collection without raising its position on fur, leather and feathers: this season by demonstrating animals on the runway accessories but also by sending out "dressed animals" on the closing runway. A positioning so strong that no one can miss what Stella McCartney stands for.