Under förra veckan återlanserades Stockholm Fashion Week efter två år - en lyckans dag för oss i modebranschen. Till skillnad från tidigare säsonger så lanserades modeveckan i en digital form och med idén att fortsätta så även framöver. Helt enkelt den nya formen av Fashion Week… Viktigt att nämna är nyckelordet för den svenska modeveckan: hållbarhet. Hållbarheten ska genomsyra Stockholm Fashion Week och dess framtid, vilket också är det viktigaste nyckelordet för den svenska modebranschens plats på den internationella marknaden. Jag har valt ut några av mina favoriter från veckan som jag gärna vill dela med er... Stylein bjöd oss på definitionen av en leather-on-leather look. Skjortan får gärna flytta in i min garderob! Avavav tog det flickiga vidare med fokus på nack- och armdetaljer... älskar klänningen till höger. STAND Studio är sedan innan bland de bästa på ytterplagg, men i denna kollektion älskar jag även allt annat. Klänningar, blusar, väskor you name it... By Malina bjuder som vanligt in till fest och vi vill gärna bära denna fantastiska skapelse med öppen rygg. Material, detaljerna, stylingen... allt! Mayla bevisar att mode i veganmaterial inte bara är hållbart utan även trendigt. Jennifer Blom slutar aldrig förvåna mig med sina eye-catching klänningar. Jeanerica är den svenska definitionen av de perfekta "basplaggen" - copy paste på denna look. House of Dagmar bjuder oss på den ultimata kombinationen av trendigt, men hållbart mode. Nathalie Schuterman har lanserat sitt egna varumärke med fokus på kvalité och långsiktighet. Love! Amanda Borgfors Mészáros är en nykomling på den svenska modescenen - håll koll på henne! Hunkydory gör en comeback men behåller sitt DNA som vi sedan innan älskar. Rodebjer förvånar oss aldrig med sin kreativitet, men denna rebelliska "franska-look" fick mig att le. Nu undrar ni kanske vad jag själv tycker om att Stockholm Fashion Week har återlanserats? Jag tycker att det är helt fantastiskt att modeveteranen Catarina Midby tillsammans med sitt team i Swedish Fashion Association och medlemmarna i styrelsen för Stockholm Fashion Week har lyckats återskapa den svenska modeveckan. Att man dessutom fokuserar på hållbart mode och utvecklingen av en långsiktig modeindustri, utan negativ påverkan på omgivningen är något jag älskar. Med ett digitalt fokus så hoppas jag även att ”modenyheter” och konceptet Fashion Week ska nå konsumenten, eller med andra ord: alla ni som älskar mode och som vill vara en del av utvecklingen emot ett hållbart mode. Sedan tror jag dock på konceptet "hybrid" mer än det 100% digitala, det vill säga en modevecka som kombinerar digitala videos med fysiska intervjuer / fashion talks som sedan även visas digitalt. För den inhemska marknaden så tror jag det är viktigt att få kombinationen av det digitala och det fysiska för att på bästa möjliga sätt kunna kommunicera ut budskapet till den internationella marknaden via press. Se alla digitala visningar och fashion talks här Last week, Stockholm Fashion Week was relaunched after two years - a day of happiness for us in the fashion industry. Unlike previous seasons, the fashion week was launched in a digital form and with the idea of continuing to do so in the future. The new of Fashion Week… Important to mention is the key word for the Swedish Fashion Week: sustainability. Sustainability will permeate Stockholm Fashion Week and its future, which is also the most important keyword for the Swedish fashion industry's place in the international market. I have selected some of my favorites from the week that I would like to share with you...