<p style="text-align: center;"> <em>Photo from Pinterest</em></p> <p style="text-align: center;">Igår kväll läste jag <a href="https://www.ft.com/content/4ca5e138-5932-4f16-99ea-fc0347dfff69" target="_blank" rel="noopener noreferrer">denna</a> artikel i Financial Times, som handlar om Net-A-Porter och om hur viktig deras <em>personal shopping</em> är<em>.</em> I perioder kan VIP-kunder (eller EIP-kunder, <em>extremly important person</em>, som de själva kallar det) och dess "pre-orders" stå för 40% av deras omsättning. Jag blev verkligen förvånad av att läsa detta då jag tänkte att <em>personal shopping</em> är något som långsamt fallit bort i takt med den digitala utvecklingen... likt andra modejobb så som <em>visual merchandising </em>etc. Men, Net-A-Porter har detta år anställt över 100 nya personer som enbart jobbar med just detta. Denna tjänst som <em>obvisouly</em> mestadels används av väldigt förmögna personer har tydligen aldrig varit något som Net-A-Porter pratat om utåt, utan som man blir inbjuden till om man spenderar en specifik summa hos de. Modejätten erbjuder en väldigt personlig service där man på whatsapp skickar sina önskemål och detaljer så som kroppsmått, sedan får man bilder skickade till sig där man väljer ut vad man vill prova hemma. I artikeln står det i princip att många kunder blir "bästa vänner" med deras <em>personal shopper</em>...</p> <p style="text-align: center;">När man läser detta så förstår man hur viktigt det är som varumärke att hamna under vingarna på en av dessa personal shoppers... om de börjar älska ditt varumärke så kommer du garanterat sälja ut snabbt. Med andra ord så kan det även ske tvärtom att de inte gillar ditt varumärke, då kan du vara lika snabbt ute från Net-A-Porters som du hinner blinka. För att förtydliga till er som inte jobbar i modebranschen: att säljas på Net-A-Porter är alltså alla varumärkens stora dröm - något du bör göra om du ska uppnå en internationell expansion. På detta sätt så får ju faktiskt dessa <em>personal shoppers</em> en "makt" som jag knappt trodde existerade längre. Anledningen till att denna artikel i FT skrivits är för att Net-A-Porter nu för första gången öppnar upp detta hemliga EIP-koncept för allmänheten, förmodligen i behov av att hitta nya kunder. De intervjuar en av de ansvariga och skriver väldigt gott om konceptet, dessutom flikar både kunder och varumärken in...</p> <p style="text-align: center;">Så, vad tänker jag denna fredagsmorgon? Jo, samtidigt som jag trodde att vi gick emot ett samhälle där man ska konsumera mindre och bättre... så finns det tydligen människor där ute i världen som är EIP-kunder.<strong> Intressant.</strong></p> <div class="text-wrap tlid-copy-target"> <div class="result-shield-container tlid-copy-target" style="text-align: center;" tabindex="0"><em><span class="tlid-translation translation" lang="en"><span class="" title="">Last night I read this article in the Financial Times, about Net-A-Porter and how important their personal shopping is.</span> <span class="" title="">At times, VIP customers (or EIP customers, extremely important person, as they call it) and its "pre-orders" can account for 40% of their sales. I was really surprised to read this when I thought that personal shopping is something that has slowly fallen away in step with the digital development... When you read this, you also understand how important it is as a brand to end up under the wings of one of these personal shoppers ... if they start to love your brand, you are guaranteed to sell out quickly - and of course the opposite. <span title="">So, where is my thoughts going this morning? </span>Well, at the same time as I thought we were going against a society where you have to consume less and better... there are apparently people out there in the world who are EIP-customers.<br /> </span></span></em></div> </div> <div class="tlid-result-transliteration-container result-transliteration-container transliteration-container"> <div class="tlid-transliteration-content transliteration-content full"></div> </div>