Photo via Getty Images - a group of people who actually cares about the fashion. Jag får ofta meddelanden där det står att personen drömmer om att gå på modeveckan och undrar hur man kan lyckas hamna där. Det enda jag kan tänka på när jag läser denna typ av meddelande är "om folk ändå visste hur det verkligen är". Modeveckan ser, även genom min Instagram, väldigt flott ut... men ni ska veta vilken cirkus det är på riktigt. Med betoning på cirkus. Ni har bett mig dela lite mer äkta behind the scenes av modebranschen, absolut: Modeveckan är ju i grunden ett koncept som fanns för att inköpare, journalister och modehusens bästa kunder skulle få se kommande kollektion för att kunna lägga order / rapportera inför nästa säsong. Idag är modeveckan något helt annat... Det består såklart fortfarande av de som är inköpare, de som skriver om mode så att allmänheten ska få informationen och stylister som ska skapa mer kreativa editorials - men det finns också en annan klick människor: de som vill bli fotade utanför visningarna för sin egen fördel och de som anser att deras jobb är att dela någon Instagrambild från visningarna "när det finns tid" (vilket i min mening inte är något fel med det, men det har ätit upp den riktiga anledningen till varför man bör gå på en modevisning). Det är också väldigt viktigt för många på modeveckan vilka de syns med. Tänk er unga tjejer på högstadiet... "jag kan bara bli fotad med vissa typer av personer", "jag måste synas på rätt platser hela tiden", "jag måste bära kläder som drar uppmärksamhet och blir fotade trots att det inte är min stil" och "jag vill bara prata med personer som kan få mig att bli lite mer populär". Ni kanske skrattar... men man kan höra folk säga sånt här viskandes till varandra när man går på modeveckan. Jag blir alltid lika förvånad när det sker med folk jag inte trodde det om... det hände minst tio gånger nu när jag var i Köpenhamn. Nu undrar ni kanske när jag skrivit detta varför jag själv åker på modeveckan? Oftast frågar jag mig själv det, varför jag åker på Copenhagen Fashion Week, men anledningen hittills har varit för att jag jobbar för ett danskt klädmärke som ska synas på modeveckan (det har ingått i mitt jobb) och för att jag faktiskt har någonstans att rapportera om modet i skrift. Däremot ser jag mer och mer värde i att rapportera digitalt, vilket gör att en fysisk modevecka snart inte behövs i mina ögon - utan det är mer en modevecka för typen jag nämner ovan: som åker dit för att bli fotad själv snarare än att rapportera om modeveckan. Om jag ska åka nästa säsong? Tveksamt. Min kära vän Chloé Schuterman var på Köpenhamns modevecka denna säsong och hon sa till mig efter sista visningen "Tessan, det är helt sjukt - jag satt och kollade på raden där du satt bredvid en mängd gäster och du var den enda som faktiskt kollade på modet, alla andra satt bara med mobilen". Nu var det nog inte alla som gjorde det, men hennes kommentar sammanfattade ändå ganska bra hur få personer som faktiskt är där för modet, visningarna och varumärkenas skull och vilka som är där för sin egen... Något som är problematiskt när man är ett varumärke som lägger hela sin marknadsföringsbudget på modeveckan (jag pratar av egen erfarenhet då jag har gjort det för Custommade under tre säsonger och upplevt detta varenda gång!) - eftersom många gäster inte ens bryr sig om modet "på riktigt". Den modeveckan jag gillar mest är Paris där allt faktiskt är mer på "riktigt" och Stockholm för att jag tycker att den modeveckan är mer genuin med fokus på själva modet. Om man pratar runt med folk som går på modeveckan så tror jag att de flesta skulle hålla med mig och texten ovan... och om personen inte gör det så är det oftast för att de är mitt i den cirkusen jag nämner ovan. Med det sagt, till er som skrivit meddelande till mig om att er dröm är att gå på modeveckan: är ni fortfarande lika sugna? An honest text about the behind the scenes of fashion week - make it a google translate.