<p style="text-align:center;"><br><strong>Modeåret 2021 - vad kan vi förvänta oss?</strong> Nu pratar jag alltså inte om trender (det ska jag skriva om i ett annat inlägg!) utan om modebranschen generellt. Det är väldigt intressant att göra lite <i>forecasting </i>i kombination med analys från året som gått. Jag har också pratat med vänner som jobbar på olika håll i branschen för att samla information från andra perspektiv. Vi vet att mycket har hänt i modebranschen, men de senaste sifforna från McKinseys studie som jag nämner nedan rapporterar om att modeförsäljningen under 2020 anses ha fallit mycket mer än vi alla trott. Det är ingen som vet hur 2021 kommer att se ut, men man kan ju alltid läsa på och göra en mindre reflektion själv.</p><p style="text-align:center;">Under förra året har vi (konsumenten) fått en "ny vardag" och i samband med det ändrat våra vanor mycket. Vi har ändrat vad vi gör, hur vi gör det och varför vi gör det. Samma gäller sättet vi konsumerar på - vilket man tydligt kan se bara genom att besöka en butik och se vad som hänger kvar på rean i slutet av året, tillskillnad från året innan. Generellt så pratas det om att vi har skiftat fokus från festliga looks till mer uppstyrda hemmakläder så som cashmere-setet, träningskläderna etc. I Vogue Business podcast pratade Moda Operandis <i>buying director</i> om hur efterfrågan på <i>contemporary designers</i> (en term för nya och "yngre" varumärken) drastiskt har gått ner och ersatts av de väletablerade modehusen. Konsumenten har alltså skiftat från att satsa på nya, trendiga och spännande varumärken till att framförallt shoppa "säkra investeringar" så som exklusiva handväskor av modehus som alltid kommer vara populära (läs: Chanel, Hermès etc). Lite som börsen: många drar sig tillbaka från <i>start-ups</i> och fokuserar på etablerade företag. En vän till mig som är högt uppsatt på Net A Porter berättade också för mig hur efterfrågan på exklusiva festskor helt hade sjunkit och att man trodde att trenden med bekväma (men<i> chic</i>) skor skulle hålla i ett tag framöver. Jag har även läst hundratals artiklar under 2020 som predikar för att bekvämare looks har kommit för att stanna många säsonger framöver...</p><p style="text-align:center;">Trots all denna information så har Custommade (som jag då jobbar för) aldrig sålt så mycket festskor och festkläder som senaste halvåret. Ni som har följt min resa med Custommade vet att vi har gjort en <i>re:branding</i> de senaste två åren som har inneburit att ändra varumärket från ett kommerciellt vardagsmärke till ett <i>affordable luxury</i> varumärke som erbjuder en vardags-<i>chic</i> stil (varenda plagg har någon utstickande detalj som av många kan uppfattas som festligt). Självklart satt jag på mitt kontor i mars 2020 och tänkte "hur tusan ska detta gå", men vi valde att fortsätta att hålla på vår strategi och har nu kunnat lämna året med ett leende på läpparna. I våras hade vi höga förväntningar på våra klassiska <a target="_blank" rel="noopener noreferrer" href="https://en.custommade.dk/collections/marita-sandal/products/marita-velvet-sandal-204">Bow Sandals</a> i flera färger som vi hoppades skulle bli en hitt inför sommarens festligheter, men när covid-19 etablerade sig och vi insåg att det inte skulle bli några fester så fick vi snabbt tänka om. Vi lanserade en kampanj som vi kallade #StilettosAtHome som uppmanade alla att klä upp sig i hemmet och redan några veckor senare hade vi sålt ett hundratal par. Vid slutet av 2020 var nästan alla 11 färger i modellen helt slutsålda. Med det sagt så tror jag att det är viktigt i 2021 att inte bli för påverkad av vad alla andra säger utan att: lyssna och ta in informationen men sedan applicera den på ett sätt så att det passar just ditt företag (eller dig själv). Ingen vet vad som är rätt eller fel, prova dig fram...</p><p style="text-align:center;">Inför modeåret 2021 så tror jag också att vi alla kommer att vara mer fokuserade på "realtid" om man kan använda den termen för mer än digitala uttryck. Det jag menar är att vi förmodligen kommer att anpassa oss, men även våra behov, utefter nutid och inte konsumera så mycket för framtiden. Vi kanske inte längre kommer köpa en klänning i januari som vi ser framemot att bära på "den där festen" i maj, utan vi kommer att avvakta framtill dagen. Lite som med det digitala man läser, en artikel i tidningen från igår känns väldigt gammal idag - vi vill att allt ska vara uppdaterat och nytt så att det är relaterbart till dagen. Därav blir modevarumärken mer och mer utmanade i och med att <i>wholesale</i>-marknaden för många fortfarande inte producerar varor och försäljning förrän 6 månader senare. Hur ska inköparen veta vad konsumenten vill ha om 6 månader när konsumenten själv inte ens vet det? Detta tror jag blir en stor modefråga under 2021 som är viktig att se över som varumärke.</p><p style="text-align:center;">Utifrån ett konsumentperspektiv så tror jag att vi kommer vilja klä upp oss igen - jag tror inte på det alla säger om att "mjukiskläder-trenden" kommer bli dominerade under 2021. Självklart kommer den att finnas där men den kommer att balanseras med annat. Att klä upp sig ger positiv energi och glädje - något vi har förstått att vi behöver extra mycket i tuffa tider. Så fort vi får en ljusglimt i den mörka covid-19 tunneln så tror jag att vi kommer att komma ihåg hur härligt det är att få klä upp sig och få en dos av självförtroende. Kanske kommer butikerna stå tomma i vår när alla vill ha festkläder? Eller så dröjer vaccinet och det blir en ytterliggare lugn vår utan festligheter. Vad som än sker så har konsumenten fått ett nytt sätt att tänka på och det tror jag också kommer att påverka hur vi shoppar. Jag tror att det kommer att finnas en mer medvetenhet i vad som shoppas och varför det görs. Efter att vi har haft möjligheten att i några månader spara en slant på att inte shoppa oss för mycket (exempelvis kläder till olika festliga tillfällen), så är vi mer medvetna om att den alternativa kostnaden till en ny klänning varje helg är att vi istället hade kunnat spara pengarna och se sparkontot växa. Ja, nu var det väldigt enkelt förklarat... men ni förstår nog vad jag menar med.</p><p style="text-align:center;">Avslutningsvis så kommer självklart 2021 att fortsätta i det digitala spåret, inte bara när det kommer till shopping utan även hur man som företag presenterar sina tjänster. Att vara stark i alla omni-kanaler borde man lägga på minnet ännu en gång... Vi har ju redan fått se mycket live-shopping i 2020 vilket är något jag tror kommer fortsätta (även om man måste göra det på nya och mer kreativa sätt). & modeveckor, inköpsmöten och interna säljmöten - allt sker nu digitalt. Det är inte lika lätt att presentera mode på ett digitalt vis och det ersätter absolut inte de traditionella sätten att göra saker på, men för varje säsong blir branschen mer och mer van vid det. I podcasten jag tidigare nämnde berättade Lisa Aiken även att de varumärken som fortsatt trots pandemin att visa sitt nya mode på Fashion Week (om än digitalt) har presterat mycket bättre än de som valde att inte göra det. Att synas lite är alltid bättre än ingenting.</p><p style="text-align:center;">Som sagt: det finns inget som säger att det jag uttrycker ovan är sant, men mycket tyder på det.<br><i>...den som lever får se.</i></p><p style="text-align:center;">Tips: Till er som tycker att detta ämne är intressant så finns det en bra <a target="_blank" rel="noopener noreferrer" href="https://www.mckinsey.com/industries/retail/our-insights/state-of-fashion#">rapport</a> som McKinsey årligen släpper som går under namnet <i>"The State of Fashion" </i>- där finns mycket idéer att hämta. Ni kan även hitta tidigare års rapporter som går att jämföra med <i>the actual outcome</i>.</p><p style="text-align:center;"><i>My expectations on the fashion year 2021, more consumer forecasting than trends.</i><br><i>Make it a google translate!</i><br> </p>