...ett urklipp från en artikel i Vogue! Jag tyckte att den definierade rätt så bra (med glimten i ögat!) hur man bör tänka inför 2022. Med andra ord, så har de flesta av oss mer saker än vi behöver - men ändå har det materialistiska behovet aldrig varit större. Varför är det så? Jag har inte svaret på frågan, men genom att läsa texten ovan så börjar man i alla fall fundera över sin egen situation. Ett ledord inför modeåret 2022: fundera noga, innan du köper.Hur tror jag annars att modeåret kommer se ut? Vad jag har hört från butiker och inköpare, läst i trend forecasting rapporter och utifrån min egen tro så finns det några saker att dela. Här är ett urval:1. Ut me det sportiga, bekväma och lata mjukismodet. Det danska modet fick sig en sving när varenda varumärke i landet skulle börja producera "mjukisdräkter" (mitt ord för denna typ av mode) under början av pandemin... vilket jag har hört via kontakter i branschen var ett stort misstag för många varumärken. Nu sitter det med lager och lager av varor de inte kan bli av med... vi är ju trötta på just det: sunkigt hemma-mode. Av inköpare så hör jag att det är en stor brist på festkläder och att vi (konsumenten) verkligen strävar efter just det. Förhoppningvis har vi en festlig modevår framför oss med inspiration från Sex And The City och med mindre covid i världen.2. Vi ser mer och mer av 90-talet komma tillbaka... Det gick ju inte att missa MiuMius senaste visning där kjolen var kortare än underkläderna. Några tankar om det? Sedan tycker inte jag att man behöver vara så extrem, utan satsa mer på att plocka upp element från 90-talet och inkorporera det i sin egen stil.3. Punkten ovan tar oss också vidare till begreppet: retro. Som alltså är ett ord som beskriver när man "nyproducerar mode" med inspiration från ett tidigare åratal - 80s, 70s, 60s etc. Något vi alla sett ske varje år... men nytt för 2022 är att jag tycker det har blivit en stil i sig. Otrolig intressant. Jag tycker bland annat att den London-baserade modeprofilen Bettina Looney är väldigt duktig på just det.4. Jag spånar också att dyrt mode (framförallt dyra väskor) som alltid har varit ikoniska för sin stil börjar tappa i värde - i och med att var & varannan influencer köper sig en ny väska varje vecka - som det sedan stolt postar om på sociala medier. Det gör att hela konceptet "normaliseras". Exklusivt mode är just tvärtom för mig: man unnar sig något väldigt exklusivt, väldigt väldigt sällan. När jag ser detta ovan så förlorar jag helt smaken för exklusivt mode och tycker att det tappar sin charm... att köpa en ny exklusiv väska varje månad och sedan blanda det med riktigt billigt fast fashion-mode är något jag inte förstår mig på.5. Tidigare idag läste jag en artikel om hur en inköpare berättade att festliga skor var något de verkligen såg efterfrågan på de senaste månaderna... både till fest, men även till vardags. Helt enkelt: på med festklackarna och kör en copy / paste på Carrie Bradshaw - varje dag.Så... vad tänker in om modeåret 2022? A few thoughts about the coming fashion year of 2022.