<p style="text-align:center;">För några månader sedan kunde man helt plötsligt inte hitta det hypade varumärket Bottega Veneta på Instagram. Jag tänkte att de strategiskt gjorde en re-branding och ville medan man väntade på att lansera den nyaste kollektionen (i ny stil) avvakta med att posta i varumärkets kanaler. Att man då ville skapa en ny hype före lanseringen... Men, fortfarande nu - månader efter så finns det inget instagramkonto att besöka för att se modehusets senaste produkter.<i> Varför? </i></p><p style="text-align:center;">I början spekulerades det mycket kring varför man gjorde det. Personligen trodde jag att det var för att man ville skapa spänning kring den "nya" riktningen varumärket tagit och göra det lite svåråtkomligt (svåråtkomligt = stor efterfrågan). Men, sedan läste jag x antal artiklar som alla pekade åt samma håll... Bottega Veneta var ute efter att applicera vad som kallas "<i>the no-marketing marketing approach</i>". De ansågs satsa på den moderna versionen av word-of-mouth, det vill säga att bilder från exempelvis influencers eller andra fans delas vidare via existerande hashtags (utan att Bottega själva ligger bakom det). Även Zara har länge använt denna strategi trots att de behållt sitt Instagram-konto... är detta en ny trend inom PR?</p><p style="text-align:center;">I efterhand har Kerings VD François-Henri Pinault (som äger Bottega Veneta) bekräftat ryktena med att säga att de använt sig av så kallad <i>social sparsity</i> - att de inte finns i sociala medier, men ändå finns där. Vilket är sant! Om du skrollar din feed så ser du säkert många Bottega bilder och hashtags ändå (om du har ett konto med mycket mode vill säga) trots att det inte går att följa kontot i sig. Dessutom, med tanke på att något fan av modehuset har skapat ett eget konto vid namn @newbottega så får de ändå ut sina nyheter <i>under-cover</i> - rätt smart ändå.</p><p style="text-align:center;">Smart eller inte? Vad tycker ni om Bottega Venetas <i>hide-away</i>?</p><p style="text-align:center;"><i>Since earlier this year, Bottega Veneta totally removed their Instagram account. It was discussed why and for how long time this would exist, but no-one knew. Until the CEO of Kering confirmed that it was a well-planned marketing strategy to remove the account and to instead focus on the so called strategy "social sparsity". What do you think about the Bottega Veneta hide-away? </i></p>