<p style="text-align:center;"><br><i>My face after 30 minutes listening to someone only talking about themselves...</i></p><p style="text-align:center;">Idag lyssnade jag på podcasten The Future of Fashion Business av Esteban Julien under min morgonpromenad. Han intervjuar personer från modebranschen inom olika intressanta ämnen, själva podcasten är väl sådär tycker jag men när jag har lyssnat igenom allt annat i mitt podcast-bibliotek så hamnar jag ändå på denna. Den här morgonen drogs jag åt titeln "<i>The importance of spotting marketing trends in the fashion industry</i>" - spännande tänkte jag! I avsnittet fokuserade han på en av Brasiliens ledande lädervarumärken Carmen Steffens och intervjuade grundarens son Gabriel. Intervjun drog igång med att han berättade om sin bakgrund inom företaget och den succé de har haft, vilket är OK för man måste ge honom chansen att presentera sig själv och bevisa för oss varför man ska lyssna på just hans karriärtips. När intervjun fortsätter så ställer Esteban många intressanta frågor till honom, den typ av frågor som hans lyssnare vill få svar på. Hur man bygger en långsiktig marknadsföring, hur man vågar ta sig ann nya marknadsföringstrender etc. Han ställer fråga efter fråga, alla med fokus på hur lyssnarna själv ska kunna få tips för att applicera Gabriels erfarenhet på sitt egna företag. Ändå så återkommer Gabriel på varenda ämne utan att faktiskt svara på själva frågan, istället fokuserar han bara på vilket success hans egna företag har och hur de i sin tur var först med att göra alla dessa marknadsföringsknep. Vad jag förstår är det ett företag med 100-tals anställda men ändå uttrycker han sig alltid i "jag"-form, som att han själv har gjort jobbet från A till O. Med andra ord, hela podcasten handlar om honom själv och hans egna succé - trots att intervjuaren försöker leda in honom på bättre banor under hela avsnittet. Efter flera försök så ger Esteban helt enkelt upp och podcasten blir i mina öron en katastrof. Helt fruktansvärt irriterande att lyssna på... Jag är en sån som aldrig skulle uttrycka mina åsikter på andras plattformar, men efter mina 45 minuters promenad hade jag en stark vilja av att kommentera på denna podcast och skriva just: Gabriel - du pratar bara om dig själv.</p><p style="text-align:center;">Denna typ av personer finns överallt, både i vänskapskretsar men också på jobbet. Jag har tidigare i livet stött på allt för många människor på jobbet som är av denna typ, vilket har fått mig att observera varenda uttryck för att lära mig hur jag INTE ska göra. Det är väldigt frustrerande när man själv är utsatt men det finns oftast inte så mycket att göra åt saken mer än att undvika träffa personen. Att bara prata om sig själv visar att man inte har någon självdistans vilket är en otroligt dålig egenskap att bära på. Jag tror också att många av dessa typer på en arbetsplats (läs: exempel) tror att de gör hela jobbet själva trots att de har ett team under sig på ett flertal personer. Eftersom att jag jobbar med flera sidor av modebranschen (hos varumärke, med PR, för press, med influencer marketing etc.) så är detta något som regelbundet återkommer. Jag har många gånger suttit i möten eller vart i diskussioner med någon som inte ställer en enda fråga tillbaka på 45 minuter - de älskar att prata om sig själva och tror helt enkelt att alla andra är lika intresserade.</p><p style="text-align:center;">Ett karriärtips som jag tidigt fick lära mig och som har följt med mig än idag är just det: att inte bara prata om sig själv. Du blir mer omtyckt och respekterad om du kan ta ett steg bakåt för att lyssna på andra, men samtidigt på ett socialt-smidigt sätt uttrycka dina åsikter och erfarenheter. Om man är denna typ av person eller inte? - det kan man aldrig svara på själv, det bygger på hur andra människor uppfattar dig. Jag har de senaste åren fokuserat väldigt mycket på att inte vara denna typ av person, varken bland vänner eller i karriären - att ta ett steg bakåt och inte behöva bekräfta sig är viktigt. Detta, eftersom jag som yngre hade stunder då jag kom på mig själv med att prata lite för mycket. Man lär ju sig av sina misstag, ellerhur... Om jag lyckas att idag inte vara den personen? Det får ni fråga andra om, men jag hoppas det.</p><p style="text-align:center;">Vill du lyssna på denna intervju för att se om du håller med? Du hittar avsnittet <a target="_blank" rel="noopener noreferrer" href="https://podcasts.apple.com/us/podcast/importance-spotting-marketing-trends-in-fashion-industry/id1453591627?i=1000447249215">här</a>.<br>...om ni gör det, kommentera gärna - vore kul att höra just din synvinkel.</p><p style="text-align:center;"><i>This morning I listened to the podcast The Future of Fashion Business by Esteban Julien, who talked about the Brazilian company Carmen Steffens by interviewing the founder's son Gabriel. The focus of the podcast was: The importance of spotting marketing trends in the fashion industry. I looked forward to hear his marketing experience and to learn something new, but during the whole 45 minutes speech he only talked about himself and his own success. It was incredible how he could turn every general question into his own success... This made me think about the importance of not talking about yourself in that way, either at work or among your friends. Career tips: Take a step back, listen to other people and be socially "street smart" on how you communicate your own experience. </i></p>