<p style="text-align: center;"> </p> <p style="text-align: center;">Igår när jag satt på flyget till Oslo så kom jag över denna<strong> Adweek</strong> artikel från Augusti i år - 'How Brands Are Combatting Influencer Fraud in an Ever-Changing Social Landscape'. Intressant tänker jag direkt eftersom jag som PR person på varumärkessidan länge har följt debatten kring vad som kallas "Influencer Fraud", alltså problemet med att konton på Instagram köper följare och likes men anser sedan dessa (emot kund och följare) vara äkta. Med andra ord: falsk marknadsföring.</p> <p style="text-align: center;">Artikeln i Adweek skriver i denna artikel att problemet är värt 1,3 billioner dollar som företag är estimerade att slänga bort i fake följare, likes och engangemang. Helt absurt.</p> <p style="text-align: center;">Då jag själv jobbar på båda "sidor" av branschen, framför Instagram men även bakom hos ett varumärke så anser jag mig själv (läs: hyfsat! eftersom tekniken kring Instagram ändrar sig hela tiden) kunna se om följare eller likes är köpta. Det har jag studerat mig till och följt mycket noga på Instagram sedan jag började arbeta med influencer marketing för cirka 5 år sedan. Om du följer ett konto under en längre period så kan du oftast urskilja om det finns 'influencer fraud' eller inte. Exempelvis kan du enkelt se på en bilds likes vad det är för typ av konton som like:at, äkta eller fake. Jag anser inte att det är så svårt att se på ett konto om det exempelvis har äkta eller fake följare, därför blir man så chockad när stora etablerade företag som lägger miljoner av sin budget (likt nämnt i artikeln) på influencer marketing inte undersöker om en exempelvis influencer har förfalskat sin reach eller inte.</p> <p style="text-align: center;"><strong>Ja, jag följer 'Influencer Fraud' debatten vidare... </strong></p> <p style="text-align: center;"><em>Read the full article at Adweek <a href="https://www.adweek.com/brand-marketing/how-brands-are-combatting-influencer-fraud-in-an-ever-changing-social-landscape/">here</a> </em><br /> <em>(sign up for free) </em></p> <p style="text-align: center;"><i>Came over this article from Adweek about 'Influencer Fraud' - when followers and likes on Instagram are fake, with other words false marketing. Apparently according to the article, companies are supposed to spend 1,3 billion dollars in influencer freud this year. Totally crazy. I'm suprised that well established companies spending a huge amount of money on influencer marketing are not researching an influencer better than that. I mean, during the 5 years I have been working with influencer marketing (behind Instagram, but also on the other 'company' side) I have carefully been studying influencer fraud and I believe it's not too hard to see if for example an influencer has bought followers and likes, or not. Well, the debate continues and I'm following it... </i></p>