<p style="text-align: center;"> </p> <p style="text-align: center;"> <em>Custommade’s account 1 year ago vs. yesterday</em></p> <p style="text-align: center;">Idag spenderade jag några timmar på att skriva ihop ett inlägg med PR-tips på Instagram, men efter att ha läst igenom det några gånger så kände jag att "detta kanske jag väntar med att posta" (när jag känner den känslan i magen så brukar jag oftast sova på saken). Jag har fått många frågor om jag inte skulle kunna skriva mer om mitt jobb som PR-person i modebranschen, vilket är något jag gärna hade velat göra regelbundet men det är inte så enkelt. När man jobbar för ett varumärke som jag gör så är mycket av informationen konfidentiell och det är känsligt vad man kan dela med sig av och inte. Samtidigt händer det och har hänt så mycket med PR sedan jag började jobba med det för 6 år sedan att man egentligen skulle vilja skriva en bok om ämnet (om inte annat för sig själv!)… likt Aliza Licht aka. DKNY PR girl gjorde år 2015. Hon skrev <em>Leave Your Mark – Land your dream job, kill it in your career and rock social media </em>efter att ha varit PR ansvarig på Donna Karen New York när varumärket var som hetast. Hon var en av de första som tidigt förstod makten av sociala medier. Om du vill läsa den så hittar du boken <a href="https://apprl.com/al/5Gun/">här (reklamlänk via Apprl) </a>. Jag har även läst mycket studier, böcker och artiklar om PR samt skrev jag flera uppsatser på universitetet i detta, så en bok kanske hade varit något. <em>Ja, vi får se... </em></p> <p style="text-align: center;">Istället tänkte jag dela med mig av något från mitt PR arkiv. Idag insåg jag att det var ungefär 1 år sedan jag började jobba med Custommade (min titel är Global PR chef och mitt jobb just nu är att re-brand:a det gamla varumärket till ett mer high fashion-, affordable luxury- och trendigt varumärke). Det var även 1 år sedan jag fotade av Custommades Instagram (för att kunna följa statistiken under året), se ovan. Idag tog jag fram bilden för att jämföra med dagens siffror. <u>Sammanfattat: Kontot har växt 21.800 följare. Helt organiskt. På 1 år.</u> Det vill säga utan att använda sig av verktyg så som Instagram-marknadsföring, onödigt många hashtags, ”follow”-tävlingar eller orimligt mycket postande. Alla som håller på med Instagram vet att det är mycket svårare att få sitt konto att växa idag, än för 2 år sedan. Skillnaden är enorm och gör det såklart även svårare för varumärken som vill nå ut till konsumenter att använda sociala medier. Men: det går alltså att få ett varumärkes konto att växa! Custommades konto är ett exempel på att man kan få över 20.000+ nya följare om man bara använder sig av rätt strategi på sociala medier. <em>Men vi lämnar helt enkelt det till ett kommande inlägg... </em></p> <p style="text-align: center;">Hade ni tyckt att det vart intressant att läsa vidare?</p> <p style="text-align: center;"><i>This Sunday I spent my day writing a long post about some PR tips I wanted to share with you, but I never ended it and will wait to post it... when I have that feeling in my stomach I normally wait with posting things. However, I went back to my PR archives and found out that it was one year ago I started working with Custommade's Instagram. I also realised that in 1 year the account has grown 21800 followers totally organic. With other words: Yes it is possible in today's "impossible" social media! How I did it? More to come... </i></p>