Custommade's account in March 2019 vs. today Jag har fått många frågor om jag inte skulle kunna skriva mer om mitt jobb som PR-person i modebranschen, vilket är något jag gärna hade velat göra regelbundet men det är inte så enkelt. När man jobbar för ett varumärke som jag gör så är mycket av informationen konfidentiell och det är känsligt vad man kan dela med sig av och inte. Samtidigt händer det och har hänt så mycket med PR sedan jag började jobba med det för 6 år sedan att man egentligen skulle vilja skriva en bok om ämnet (om inte annat för sig själv!)... likt Aliza Licht aka. DKNY PR girl gjorde år 2015. Hon skrev Leave Your Mark - Land your dream job, kill it in your career and rock social media efter att ha varit PR ansvarig på Donna Karen New York när varumärket var som hetast. Hon var en av de första som tidigt förstod makten av sociala medier. Om du vill läsa den så hittar du boken här. Jag har även läst mycket studier, böcker och artiklar om PR samt skrev jag flera uppsatser på universitetet i detta, så en bok kanske hade varit något... iallafall att skriva upp på "drömlistan" om inte annat. Men, detta skulle vara ett inlägg om PR-tips. Tillbaka till arkivet: Idag är det 1,5 år sedan jag började jobba med Custommade (min nuvarande titel är Fashion Director, tidigare Global PR Manager) där mitt jobb just nu är att re-brand:a det gamla varumärket till ett mer high fashion-, affordable luxury- och trendigt varumärke samtidigt som jag också jobbar med klassisk marknadsföring / PR samt exportförsäljning. Eftersom att det är jag som bestämmer vad, när och hur det ska postas på Custommades Instagram så gick jag tillbaka till mina PR-arkiv och hittade att det var i mars 2019 som jag fotade av 'framsidan' på Custommades Instagram. Idag tog jag fram bilden för att jämföra med dagens. Se bild ovan. Sammanfattat: Kontot har växt 31.600 följare. Helt organiskt. På mindre än 1,5 år. Det vill säga utan att använda sig av verktyg så som Instagram-marknadsföring, onödigt många hashtags, "follow"-tävlingar eller orimligt mycket postande. Alla som håller på med Instagram vet att det är mycket svårare att få sitt konto att växa idag, än för 2 år sedan. Skillnaden är enorm och gör det såklart även svårare för varumärken som vill nå ut till konsumenter att använda sociala medier. Min erfarenhet är att det är färre som gillar att följa just varumärken än privatpersoner. Jag följer exempelvis själv aldrig varumärken (trots att jag gillar de) på Instagram om jag inte tycker att de har ett otroligt inspirerande konto, men annars tycker jag att många gör lite same-same. Men: det går alltså att få ett varumärkes konto att växa! Custommades konto är ett exempel på att man kan få över 30.000+ nya följare om man bara använder sig av rätt strategi på sociala medier. Nu hade jag tänkt dela med mig av 4 enkla PR-tips (av mina 100!) som jag själv har använt mig av. Note: För att förtydliga så inriktar jag mina tips emot företagsprofiler och inte individuella konton så som influencers eller privatpersoner. Ta fram varumärkets egna nisch Just nu tycker jag att Instagram till stor del består av fashion copy-cats. Vad jag grundar det på? Exempelvis finns det just nu en trend bland modeinfluencers att klä sig minimalistiskt och enbart posta om Bottega Veneta (läs: det är en av de mest populära varumärken just nu). Helt plötsligt har många konton ändrat stil till just detta, alla ska köpa sig en Bottega Veneta väska och sen säga "men det har ju faktiskt alltid vara min stil". Instagram är alltså fullt av konton, men även varumärken, som försöker kopiera andra som har gjort något nytt i ett tidigt stadie - det vill säga skapat eller återskapat en nisch. I dessa situationer, exempelvis nu när den minimalistiska trenden står högt, så gäller det att skapa en helt annan nisch som är unik för just ditt varumärke. Kanske är denna nya nisch du skapar eller återskapar inte det trendigaste just nu men det kommer att komma en tid även efter nuvarande trend och då gäller det som varumärke att ha skapat dig din egna stabila grund. Allt för många modemärken försöker varje säsong hoppa på nuvarande trend efter vad som anses gå bra för andra - vad man som varumärke då i slutändan saknar är ett eget DNA. Detta lägger även grunden för hur du kommunicerar ut ditt varumärke på Instagram. Därför kommer här min poäng: Skapa dig en egen nisch på Instagram som andra kan se som "nytt" för tillfället - det kommer att dra uppmärksamhet och i sin tur få ditt konto att växa. I Custommades fall så har jag valt att satsa på en egen version av stilen "preppy" - färgglatt, detaljrikt och feminint. Tvärtemot minimalistiskt. Detta har gjort att många som just nu bara har ett flöde fullt av minimalistiskt mode och Bottega Veneta väskor ibland vill ventilera sig lite, och Custommades bilder blir då en fräsch fläkt... Skapa inspirerande & varierande content Content (alltså skapande av bildmaterial) har blivit A och O för att skapa en bra Instagram. Att lägga tid, kraft och energi på detta skulle jag säga är det viktigaste för ett varumärkes sociala medier. Om du inte kan kommunicera ut ditt varumärke genom bildmaterial så kommer ingen följare heller att förstå budskapet. Det är viktigt att inte bara skapa material som är inspirerande utan det ska också ha hög kvalitet och vara genomtänkt. Utan en genomtänkt "story" till bildmaterialet så har du ingenting att kommunicera på Instagram när du väl har bilderna i handen. Dessutom ska du tillsammans med bildtexterna engagera dina följare att vilja sprida budskapet vidare. Jag tror även det är viktigt att blanda ut bilder så att allt inte ser likadant ut, exempelvis är det mer inspirerande att få se en inspirationsfilm, en influencerbild och en produkt close-up hos ett modevarumärke än tre likadana modellbilder i rad - "det har man ju redan sett". Posta ett inlägg varje dag Jag tror väldigt mycket på att posta minst ett inlägg om dagen för att ens följarskara ska känna att det är "värt" att följa varumärkets konto. Att vara engagerad och att engagera de som följer är nyckeln till success. Förutom att posta mycket kan du involvera dina följare med frågeställningar, 'polls' på story och erbjuda dig att re-posta även deras bilder med produkten i (vem vill inte bli repostad?!) - på så sätt delas även ditt varumärke vidare. E-word of mouth. Tänk på kontots översikt (feed) Jag brukar säga att du bara har en chans att göra ett bra intryck när en person klickar in på din Instagram, med andra ord för att få han / hon att följa ditt konto. Därför är din feed (översikten av din profil) ytterst viktig. Ett tydligt och inspirerande budskap i din biografi samt en inspirerande översikt av bilder som är noga matchade gör susen. Om dina bilder inte är koordinerade utan istället röriga för ögat att ta in, så tror jag det är en mindre chans att en person känner sig inspirerad av att följa ditt konto. Kanske förstår personen inte ens vad kontot handlar om? För Custommades del så ser jag alltid till att de 9 senaste bilderna i flödet koordinerar varandra så att det blir en fröjd för ögat, samt lägger jag till vår unika hashtag och en intressant artikel om varumärket i beskrivningen eller i highlights för att få besökaren att klicka vidare direkt. Genom att klicka vidare direkt ser man att Custommade var omnämnt som en av de "hetaste modemärken under Köpenhamns modevecka" - varför ska han / hon inte följa då? ...Ja, det var 4 tips från mig till er! Detta är som sagt tips från min egen erfarenhet utan att säga vad som är rätt eller fel kring ämnet. Jag tror på att gå efter sin egen magkänsla och göra det som känns bra för just ditt varumärke. Med det sagt, har ni några tips till mig?