<p style="text-align: center;"> </p> <p style="text-align: center;">För några veckor sedan skrev jag <a href="https://theresehellstrom.elle.se/rendez-vous/" target="_blank" rel="noopener">detta</a> inlägg, och fick då en följdfråga...</p> <p style="text-align: center;"><strong>Älskar det här inlägget, tack! Så kul att få en bättre inblick i modebranschen i Paris! Har massa följdfrågor! Hur gjorde du för att få inbjudningar från första början när du kom till Paris? Det vore jätteroligt att läsa ett inlägg om vad din strategi var och hur du gick tillväga steg för steg. Det vore också roligt att höra om vilka olika typer sammanhang du bygger ditt kontaktnät, är det mest på organiserade event eller mindre privata sammanhang? Stor kram och önskar dig en fin vecka!</strong></p> <p style="text-align: center;">Idag blir alltså en <em>rendez-vous 2.0-</em>inlägg där jag ska göra mitt bästa för att svara på frågan.</p> <p style="text-align: center;">Till att börja med så har det verkligen tagit mig många år att bygga ett kontaktnät... och även mina kontakter i Paris bygger på de kontakter jag har skapat mig i Stockholm, Köpenhamn eller London. Så, allt hänger i slutändan ihop. För att kunna skapa sig ett stort kontaktnät så måste man vara social och intresserad av andra människor... ingen gillar personer som bara pratar om sig själv. Fråga mycket, var intresserad och följ upp med dina kontakter! Dessutom byter PR-personer / kontakter ofta jobb mellan varumärken och därför är det viktigt att alltid ta väl hand om sina kontakter (oavsett nuvarande jobb)... Exempelvis så har det alltid varit viktigt för mig att respektera PR-assistenter lika mycket som PR-chefer, då de faktiskt är framtidens "PR-chefer"... <em>ja ni förstår.</em> Att tänka på det sättet är verkligen viktigt i branschen och med tanke på hur få personer som faktiskt gör det, så kan du sticka ut i din kommande karriär genom att bara göra just det. Kretsloppet tar ju aldrig slut... För att bygga ett starkt kontaktnät så är det många faktorer som spelar roll: introduktioner, rätt plats vid rätt tillfälle, socialkontakt, rekommendationer etc. - ibland är det lättare och ibland svårare. Generellt så tycker jag att event är det lättaste sättet att träffa folk på, men nu när det inte har varit möjligt på grund av pandemin så har man såklart fått hitta nya vägar. Senaste tiden har jag bara letat upp e-mailadressen till den personen jag har velat kontakta och sedan skickat iväg ett trevligt mail med min förfrågan (exempelvis om pressmaterial eller liknande). Nu när Paris inte har <em>lockdown</em> längre så har jag sedan kunnat följa upp mitt mail genom att boka in en kaffe med PR-personen. På den vägen är det...</p> <p style="text-align: center;">När det kommer till att få inbjudningar i Paris så är även det en lång historia... Det är en stor skillnad på att få en inbjudan i Stockholm vs. Paris. I Paris så märker man tydligt att det skrivna materialet / tidnings-editorials fortfarande väger mycket tyngre än en Instagram-bild. Därav så får tidningspress fler inbjudningar än influencers (om du inte har en halv miljon följare och uppåt + en passande profil för varumärket, vill säga). Eftersom att jag insåg att det skulle vara så här på den internationella marknaden ett tag till så började jag redan 2016 att fokusera på att utveckla mitt skrivande (jag hade ju redan då läst några kurser modejournalistik i London). Jag började skriva för FORNI och sedan ELLE... men mitt tydliga fokus har alltid varit mode och att hela tiden utveckla mitt skrivande till en högre nivå. Genom att jag dedikerat har skrivit modeartiklar (som jag verkligen har lagt ner tid och kärlek på!) om olika modehus så har jag i långsam takt visat mina kontakter att jag verkligen är intresserad i just deras varumärke. Efter en längre tid av detta så har jag tillslut lyckats få en inbjudan... så sammanfattat: <em>hard work (and dedication!) pays off!</em></p> <p style="text-align: center;">Hoppas detta i alla fall svarade lite <em>brielfy</em> på din fråga.<br /> Kram T ♥</p>