<p style="text-align:center;"> </p><p style="text-align:center;"><strong>Digitalt Showroom.</strong> Det som alla i modebranschen just nu pratar om... Verktyget som ska hjälpa modemärken, inköpare och press att få se de nya kollektionerna utan att resa världen runt. Modernt men också hållbart. Milanos Camera della Moda, London Fashion Week, Paris Fashion Week och nu Met Galan - alla planerade / utförda i digital form. Det säger något om modebranschens intiativ till att bli en mer digital bransch, men också att inte låta corona situationen stoppa upp allt man har byggt upp under en lång tid. Men, vad är egentligen ett digitalt showroom? Borde man verkligen göra denna investering nu? Jag har läst på lite, undersökt tidigare versioner av "fenomenet" och sammanfattat mina egna åsikter kring det.</p><p style="text-align:center;">När man för några år sedan började prata om digitala showrooms såg jag framför mig någon typ av 3D-version där man digitalt stiger in ett rum med hjälp av VR (virtual reality) form eller liknande.<i> Fråga mig inte vad?!</i> Självklart kan man säkert skapa detta men det är otroligt kostsamt och det är få varumärken som har möjligheten att bygga upp denna typ av showroom, man måste ju alltid väga sina investeringar emot försäljning. Jag tror att de stora modehusen (som Chanel, Louis Vuitton etc.) kommer att ha möjligheten att skapa sig en mer avancerad version av det, men det kommer också att ta tid. Att bygga upp ett digitalt showroom måste göras genomtänkt, i slutändan är även inköpare (och slutkonsumenten!) bara människor som egentligen gillar att skapa sig en fysisk känsla kring den produkt de köper.</p><p style="text-align:center;">Jag ser digitalt showroom som något spännande, en utveckling in i framtiden. För mig är det en platform där man genom video, bilder och text ska skapa en känsla kring varumärket som i sin tur ska nå inköparen genom en skärm. Det ska vara inbjudande, spännande och strukturerat så att man kan förstå helheten med varumärket / kollektionen. Verktyg så som zoom in och 3D bilder tror jag också är av hög prioritet. Genom separata videotjänster kan man lägga till en "<i>walk-through</i>" med inköparen vilket såklart sätter hela tonen kring det digitala showroom:et. Kommunikation och känsla är allt. Hur man väljer att bygga upp sitt showroom är individuellt, det är likt en hemsida som man själv sätter upp och sedan låter sin egen kreativitet sätta gränserna. Nackdelen med ett digitalt showroom är att man inte får känna på den fysiska produkten (för inköpare är material och känsla ofta bland det viktigaste) men fördelen är samtidigt att man får en större spridning av kollektionen i form av digitala visningar. Att få en internationell inköpare att dyka upp på ett showroom i Paris är lika svårt som att stå på händer, men att få 5 minuter av deras digitala tid är en större sannolikhet - speciellt om alla andra modehus också visar digitalt.</p><p style="text-align:center;">För Custommades del så har vi såklart försökt vara snabba på bollen och satt igång processen med att bygga upp ett digitalt showroom. Det ska bli så spännande att lansera det denna månad! Om du frågar mig så tror jag denna situation är liknande vad som hände när <i>online shopping</i> började ta plats på marknaden. Modemärken hade två val: att satsa på uppbyggandet av en egen e-commerce eller på det traditionella viset satsa på att öppna fysiska butiker. Jag har flera exempel på varumärken som inte valde att gå på e-commerce spåret, som sin tur har behövt stänga sina fysiska butiker och haft det tufft att komma ikapp. De som inte väljer att satsa på ett digitalt showroom i denna situation tror jag kommer att hamna ett steg efter alla andra varumärken i modebranschen. Även om det inte visar sig direkt så kommer det inom snar framtid att få effekter.</p><p style="text-align:center;">Det var mina åsikter kring ett digitalt showroom, utan att faktiskt veta vad som är rätt eller fel... Tiden får helt enkelt visa. <strong>Ni som jobbar i modebranschen, hur ser ni på detta?</strong></p><p style="text-align:center;"><i>Vill du läsa mer? Läs en artikel på Vogue Business </i><a target="_blank" rel="noopener noreferrer" href="https://www.voguebusiness.com/consumers/what-buyers-want-digital-showrooms-joor-ontimeshow"><i>här</i></a><i>. </i></p><p style="text-align:center;"><i>Digital showrooms - what everyone in the fashion industry are talking about right now. What is it and is it important to invest in it now? I have done some research in the topic and shared my thoughts on it. Make it a google translate to read all! </i></p>