<p style="text-align:center;"> </p><p style="text-align:center;">Vi fortsätter med de 'karriärsrelaterade' inläggen och dagens tema är tips till dig som vill jobba inom PR. Jag fick inspiration från en vän som skrev till mig imorse och frågade om lite tips inför sin intervju... där hon frågade vilka de viktigaste egenskaperna är som PR-person. Så, jag tänkte att jag skulle svara på detta utifrån mitt perspektiv och den kunskapen jag har. Sedan är det en liten skillnad på om man ska jobba på en PR-byrå eller <i>in-house</i> hos ett varumärke eftersom man jobbar på lite olika sätt (flera varumärken parallellt vs. ett fokus varumärke), men jag tror ändå att dessa egenskaper nedan är viktiga hos alla PR-personer. Skulle jag skriva ett brev till mig själv som 21 åring när jag ville börja jobba med PR så skulle detta stå skrivet:</p><p style="text-align:center;"><strong>Bra egenskaper att ha som PR-person är... </strong></p><p style="text-align:center;"><i>Socialkompetens & hög förmåga att skapa nya kontakter.</i> Det vill säga, du är genuint intresserad av andra människor och har lätt för att "på riktigt" komma överens med folk. Som PR-person bör du skapa dig ett stort kontaktnät som du regelbundet (i alla fall i början av din karriär) ska uppehålla månadsvis. Din kontaktbok är en del av vad du lever på som PR-person.</p><p style="text-align:center;"><i>Lyssnare, nyfiken och ser helheten. </i>Många PR-personer pratar för mycket om sig själva mer än att fokusera på själva kunden eller den man ska 'pitcha in' till. Att bara lyssna, vara nyfiken i vad den andra parten har att säga och att se helheten i varje projekt kommer att göra dig mycket mer kompetent än många av de PR-personer som redan finns på marknaden.</p><p style="text-align:center;"><i>Lösningsorienterad & positiv. </i>När man är duktig på att se helheten av/i varje projekt så blir man också bättre på att lösa problem, det är nämligen bland det viktigaste i PR. Du ska hela tiden se lösningar på problem. Om du är en positivt lagd person så kan du vara gjord för PR, det är nämligen något du behöver varje dag i ditt jobb.</p><p style="text-align:center;"><i>Kreativ & "think outside the box"-mentalitet. </i>Att vara kreativ är allt i PR eftersom ditt jobb är att skapa kampanjer och material som sticker ut från allt som tidigare gjorts, både internt och externt. Du ska i princip kunna sälja in allt från en blyertspenna till en exklusiv handväska på ett kreativt sätt.</p><p style="text-align:center;"><i>Kunna skapa resultat utan budget. </i>Många företag har från början ingen budget att jobba med när det kommer till PR, därför är det viktigt att kunna skapa resultat utan att investera pengar. Detta skiljer en bra PR-person från en mindre bra, att man kan skapa <i>magic</i> utan att ta hjälp av en större budget. Att köpa sig till PR, det kan alla - att kunna kombinera båda är ofta det som skapar bäst resultat.</p><p style="text-align:center;"><i>Prestigelös & hårtarbetande. </i>Detta gäller såklart alla jobb oavsett vart du är, men det är viktigt i PR eftersom man vanligtvis börjar från botten och måste jobba upp sig - det är så kunskapen kommer till en. Du kommer att börja med att städa upp på lagret, men har möjlighet att snabbt klättra uppåt om du gör saker & ting bra / ordentligt från början.</p><p style="text-align:center;">Dessa kritierier är i alla fall vad jag utgår ifrån när jag ska anställa någon till en PR-position.<br>Ni kan läsa mer 'karriärsrelaterade' inlägg under <a target="_blank" rel="noopener noreferrer" href="https://theresehellstrom.elle.se/work-life/">denna</a> kategori.</p><p style="text-align:center;"><i>6 qualities that is good to have if you want to work in PR: Social Competence & high ability to create new contacts. Listener, curious and sees the whole perspective. Problem-solver and with a positive mind-set. Creative and with a "think outside the box" mentality. Ability to create results without budget. Unpretentious and hardworking. </i></p>